poniedziałek, 12 listopada 2012

Ojczyzna polszczyzna

Nie jest moim celem komentowanie w tym miejscu bieżących wydarzeń z kraju i ze świata. Dlatego  nie będę pisać o Dniu Niepodległości, ponieważ zapewne nie ominęłyby mnie "obchody" tej uroczystości w stolicy.
Proponuję patriotyzm trochę inny niż niszczenie kraju, za którym podobno stoi się murem. Krąży w sieci mem będący pewnym podsumowaniem postaw w społeczeństwie. Dodałabym do elementów "nowoczesnego patriotyzmu" dbałość o kulturę słowa. Poprawność języka, którym posługujemy się jako ojczystym.
Oj, trudny ten ojczysty! Miejscami nawet bardzo.
Niełatwo jednak krzewić dobre nawyki ortograficzne, gdy na co dzień pracujemy przy komputerach i coraz rzadziej używamy polskich znaków. A jeśli już, edytor tekstu czuwa za nas. Połowa uczniów polskich szkół ma dysleksję, najczęściej w postaci dysgrafii i dysortografii. Z plakatów, reklam i banerów straszą błędy ortograficzne, leksykalne, składniowe. Przypomina mi się reklama banku, w której pada pytanie "Skąd (wziąć pieniądze)?" i odpowiedź na nie: "Z kont". Zamysłem autorów reklamy była zapewne absolutnie zabawna gra słów, ale dam głowę, że niejedną osobę połączenie tych dwóch zwrotów zbiło z tropu. Oczywiście w odpowiedzi chodzi o konta bankowe jako źródło kasy, ale kto ma czas, siedząc w autobusie, biegnąc na przystanek, czytać całość i szukać kontekstów? Gro odbiorców tej reklamy zapamiętało zapis "z kont", a ponieważ fonetycznie jest bliski "skąd", możemy już mówić o zapamiętaniu błędnego zapisu.
Kontynuujmy dalej.
Lubimy rankingi. W związku z tym możemy znaleźć rankingi błędów, jakimi najczęściej kalamy polszczyznę. Taki ranking publikuje chociażby Wikipedia.
Trochę bardziej skromniejszy publikuję ja. W tradycyjnej już formie. Ale podaję tylko warianty poprawne - niech rzucają się w oczy i zostają w pamięci!






9 komentarzy:

  1. ja też nie bede komentować bo to nie czas ani miejsce ale torba świetna!

    OdpowiedzUsuń
  2. u mnie z ortografią kiepsko, ale za to z matmą zawsze dobrze mi szło:p organizuję na Święta konkurs na blogu. Może akurat spodoba Ci się to co tworzę. ZAPRASZAM:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za wizytę i zaproszenie! Byłam, widziałam - wow! Wrócę :)

      Usuń
  3. Świetny patent! Napatrzenie się zawsze pomaga ;) ach!

    OdpowiedzUsuń
  4. Dla wzrokowców świetna torba z przypominajką

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. muszę wymyślić coś dla słuchowców i kinestetyków jeszcze ;)

      Usuń